- Serviços e Informações
- Logística e Mobilidade
- Mobilidade
- Mobilidade Suave
- Xispas
- Questões frequentes
Questões frequentes
Questões Frequentes (XISPA)
A) A propósito de (XISPA)
1) (XISPA) – descrição da solução
XISPA é uma solução de mobilidade partilhada baseada em bicicletas elétricas proposta pelo (Município de Bragança).
2) Onde posso encontrar uma bicicleta (XISPA)?
A aplicação (XISPA) permite visualizar todas as estações do sistema.
Quando a estação está laranja, as bicicletas estão disponíveis (basta clicar na estação para ver o número de bicicletas disponíveis). Quando a estação está cinzenta, não há bicicletas disponíveis
B) Utilização da bicicleta
1) Como desbloquear a bicicleta?
Para desbloquear a sua bicicleta, basta entrar na aplicação (XISPA), (registar-se na primeira vez que aceder à Aplicação), colocar um cartão de credito valido ou o cartão do munícipe, ler o código QR atraves da App (na parte superior do tubo principal) e ela será desbloqueada automaticamente.
(Para o utilizador conseguir desbloquear uma bicicleta, mesmo com a utilização a ser gratuita, é necessário colocar um cartão valido ou se for municipe, preencher o formulario de adesao e esperar pela validação do registo.)
2) Existe uma idade mínima para utilizar as bicicltas (XISPA)?
É permitido o acesso às bicicletas de uso partilhado, designadas Xispa, a pessoas com idades superiores a 16 anos.
Os utilizadores com idade inferior a 18 anos, poderão utilizar o serviço desde que apresentem termo de responsabilidade assinado pelos pais ou encarregados de educação, ficando estes responsáveis pela boa utilização da bicicleta.
3) Onde estacionar a minha bicicleta para terminar a minha viagem?
Para terminar a viagem, terá que estacionar devidamente a bicicleta XISPA numa estação XISPA.
4) Como bloquear a minha bicicleta?
Basta aproximar a bicicleta da doca e o sistema de fecho automatico trancará a bicicleta. Para terminar a sua viagem, a aplicação pedirá que tire uma foto da bicicleta. Um bip avisará que a sua bicicleta está devidamente trancada.
5) É possível fazer uma pausa durante a minha viagem?
Sim, durante a sua viagem, pode parar a sua bicicleta, trancando-a (cadeado / cabo). A sua viagem não termina e nenhum outro utilizador poderá desbloquear a sua bicicleta.
No entanto, o tempo máximo de utilização das bicicletas é de 2 horas por cada período de utilização, havendo que respeitar um período mínimo de 30 minutos entre períodos de utilização.
6) É possível reservar uma bicicleta?
Não, não é possível reservar uma bicicleta.
C) Urgências
1) O que fazer em caso de acidente com uma bicicleta (XISPA)?
Se o acidente for grave, peça ajuda diretamente. Se não, entre em contato connosco através da Aplicação (XISPA (secção de “contacto”).
2) Quais são os números de emergência?
Não se esqueça dos números de emergência: 112 é o número de emergência válido em todo o território nacional e União Europeia.
3) Como pode contactar connosco?
Pode entrar em contato connosco através da Aplicação (contacto).
D) Seguro
1) Existe seguro em caso de acidente?
Existe seguro de responsabilidade civil.
2) Existe seguro em caso de roubo da bicicleta?
Não, em caso de roubo da bicicleta ser-lhe-á cobrado um valor de 1.500€.
E) Segurança
1) É obrigatótio o uso de capacete ?
Deve ser utilizado equipamento de proteção, nos termos da legislação em vigor.
2) Qual é a velocidade máxima autorizada?
O utilizador tem que respeitar as regras do Código da Estrada em vigor.
3) Posso usar uma bicicleta com mau tempo?
Sim, as nossas bicicletas foram projetadas para serem usadas em qualquer circunstância. Certifique-se de manter as precauções necessárias em caso de mau tempo, conduzindo com suavidade e sendo ainda mais cuidadoso do que habitualmente.
F) Zonas de circulação
1) Como posso saber de zonas de tráfego limitadas?
Com a (XISPA) é apenas autorizado o uso na area urbana da cidade de Bragança e em vias demarcadas. Deve estacionar a bicicleta numa das estações para completar a sua viagem.
G) Tenho um problema
1) No caso de um problema com uma bicicleta, com quem devo falar?
Informe diretamente na Aplicação clicando no ícone do triângulo ( ) no canto superior direito "Relatar um problema". Entraremos em contato mais tarde. De qualquer forma, a bicicleta que desbloqueou deve ser trazida de volta para uma estação XISPA por forma a completar a viagem e finalizar o serviço.
2) Para qualquer outro problema, com quem devo falar?
Em caso de emergência, pode entrar em contato com o 112, que é o número de emergência válido em toda a União Europeia.
Indique a natureza do problema na secção "Contacto" do menu. Entraremos em contato mais tarde. Pode também entrar em contato connosco através do número de telefone (273 304 200) ou 273 304 286 e 273 304 243 (segunda a sexta-feira) ou pelo correio eletrónico cmb@cm- braganca.pt
3) O que fazer em caso de roubo da bicicleta durante a minha viagem?
O utilizador é responsável pelo seu veículo desde o momento em que o desbloqueia, até trancá- lo numa estação XISPA. Enquanto isso, se lhe roubarem a sua bicicleta, contacte de imediato as autoridade PSP, e informe posteriormente atraves sa Aplicação clicando no ícone do triângulo no canto superior direito "A minha bicicleta foi roubada". Entraremos em contacto mais tarde.
4) Se vir uma bicicleta abandonada o que devo fazer?
Entre em contato connosco através da Aplicação (secção de contacto) número de telefone (273 304 200) ou 273 304 286 e 273 304 243 (segunda a sexta-feira) ou pelo correio eletrónico cmb@cm-braganca.pt
5) O que fazer em caso de esquecimento de bloquear a bicicleta na estação?
Assim que se aperceber, vá rapidamente verificar se a bicicleta ainda se encontra no mesmo sítio onde a deixou. Se não, entre em contato diretamente connosco.
Foire aux questions
Vélos Raia Norte
A) Au sujet de (XISPA)
1) (XISPA) - description de la solution
XISPA est une solution de mobilité partagée basée sur des vélos électriques proposée par la (Municipalité de Bragance).
2) Où puis-je trouver un vélo (XISPA) ?
L'application (XISPA) vous permet de visualiser toutes les stations du système.Lorsque la station est orange, des vélos sont disponibles (il suffit de cliquer sur la station pour voir le nombre de vélos disponibles). Quand la saison est grise, il n'y a pas de vélos disponibles
B) Utilisation du vélo
1) Comment déverrouiller le vélo ?
Pour déverrouiller votre vélo, entrez simplement dans l'application (XISPA), (enregistrez-vous la première fois que vous accédez à l'application), mettez une carte de crédit valide ou la carte du citoyen, lisez le code QR via l'application (en haut du tube principal) et il se déverrouillera automatiquement.
(Pour que l'utilisateur puisse déverrouiller un vélo, même s'il est libre d'utilisation, il est nécessaire d'insérer une carte valide ou, si vous êtes citoyen, de remplir le formulaire d'adhésion et d'attendre que l'inscription soit validée. )
2) Y a-t-il un âge minimum pour utiliser les vélos (XISPA) ?
L'accès aux vélos à usage partagé, appelés Xispa, est autorisé aux personnes de plus de 16 ans.
Les utilisateurs de moins de 18 ans peuvent utiliser le service à condition de présenter une clause de responsabilité signée par leurs parents ou tuteurs, qui sont responsables de la bonne utilisation du vélo
3) Où garer mon vélo pour terminer mon trajet ?
Pour terminer le voyage, vous devrez garer correctement votre vélo XISPA dans une station XISPA.
4) Comment verrouiller mon vélo ?
Apportez simplement le vélo au quai et le système de verrouillage automatique verrouillera le vélo. Pour terminer votre voyage, l'application vous demandera de prendre une photo du vélo. Un bip vous indiquera que votre vélo est bien verrouillé.
5) Est-il possible de faire une pause pendant mon voyage ?
Oui, pendant votre trajet vous pouvez arrêter votre vélo en le verrouillant (cadenas/câble). Votre voyage ne se termine pas et aucun autre utilisateur ne pourra déverrouiller votre vélo.
Cependant, la durée maximale d'utilisation des vélos est de 2 heures par période d'utilisation, avec une période minimale de 30 minutes entre les périodes d'utilisation.
6) Est-il possible de réserver un vélo ?
Non, il n'est pas possible de réserver un vélo.
c) Urgences
1) Que faire en cas d'accident de vélo (XISPA) ?
Si l'accident est grave, demandez directement de l'aide. Si ce n'est pas le cas, veuillez nous contacter via l'application (XISPA (section « contact »).
2) Quels sont les numéros d'urgence ?
N'oubliez pas les numéros d'urgence : le 112 est le numéro d'urgence valable sur tout le territoire national et l'Union Européenne.
3) Comment pouvez-vous nous contacter ?
Vous pouvez nous contacter via l'Application (contact).
D) Assurance
1) Existe-t-il une assurance en cas d'accident ?
Il y a une assurance responsabilité civile.
2) Existe-t-il une assurance en cas de vol de vélo ?
Non, si votre vélo est volé, vous serez facturé 1 500 €.
E) Sécurité
1) Le port du casque est-il obligatoire ?
Des équipements de protection doivent être utilisés, conformément à la législation en vigueur.
2) Quelle est la vitesse maximale autorisée ?
L'usager doit respecter les règles du code de la route en vigueur.
3) Puis-je utiliser un vélo par mauvais temps ?
Oui, nos vélos sont conçus pour être utilisés en toutes circonstances. Assurez-vous de prendre les précautions nécessaires en cas de mauvais temps, de conduire en douceur et d'être encore plus prudent que d'habitude.
F) Zones de circulation
1) Comment puis-je connaître les zones à trafic limité ?
Avec (XISPA) l'utilisation n'est autorisée que dans la zone urbaine de la ville de Bragance et sur les routes délimitées. Vous devez garer votre vélo à l'une des stations pour terminer votre trajet.
G) J’ai un problème
1) En cas de problème avec un vélo, à qui dois-je m'adresser ?
Signalez directement dans l'Application en cliquant sur l'icône triangle ( ) dans le coin supérieur droit "Signaler un problème". Nous vous contacterons plus tard. Dans tous les cas, le vélo que vous avez déverrouillé doit être ramené dans une station XISPA afin de terminer le trajet et terminer la prestation.
2) Pour tout autre problème, à qui dois-je m'adresser ?
En cas d'urgence, vous pouvez contacter le 112, qui est le numéro d'urgence valable dans toute l'Union européenne.
Indiquez la nature du problème dans la section "Contact" du menu. Nous vous contacterons plus tard. Vous pouvez également nous contacter par téléphone (273 304 200) ou 273 304 286 et 273 304 243 (du lundi au vendredi) ou par email cmb@cm-braganca.pt
3) Que dois-je faire si mon vélo est volé pendant mon trajet ?
L'usager est responsable de son véhicule à partir du moment où il le déverrouille jusqu'à ce qu'il le verrouille dans une station XISPA. En attendant, si votre vélo est volé, contactez immédiatement les
autorités PSP, puis signalez-le via l'Application en cliquant sur l'icône en forme de triangle ( ) en haut à droite « Mon vélo a été volé ». Nous vous contacterons plus tard.
4) Si je vois un vélo abandonné, que dois-je faire ?
Contactez-nous via l'application (section contact) par téléphone (273 304 200) ou 273 304 286 et 273 304 243 (du lundi au vendredi) ou par e-mail cmb@cm-braganca.pt
5) Que faire si vous oubliez de verrouiller votre vélo à la gare ?
Dès que vous vous en apercevez, allez vite et vérifiez si le vélo est toujours au même endroit où vous l'avez laissé. Si ce n'est pas le cas, veuillez nous contacter directement.
Frequently Asked Questions
Raia Norte Bikes
A) About XISPA
1) (XISPA) - description of the solution
XISPA is a shared mobility solution based on electric bicycles proposed by the (Municipality of Bragança).
2) Where can I find a bicycle (XISPA)?
The application (XISPA) allows you to view all stations in the system.
When the station is orange, bikes are available (just click on the station to see the number of bikes available). When the season is gray, there are no bicycles available
B) Use of the bicycle
1) How to unlock the bike?
To unlock your bike, just enter the application (XISPA), (register the first time you access the Application), put a valid credit card or the citizen's card, read the QR code through the App (at the top main tube) and it will unlock automatically.
(For the user to be able to unlock a bicycle, even if it is free to use, it is necessary to insert a valid card or, if you are a citizen, fill in the accession form and wait for the registration to be validated.)
2) Is there a minimum age to use bicycles (XISPA)?
Access to shared use bicycles, called Xispa, is allowed to people over 16 years old.
Users under the age of 18 may use the service as long as they present a term of responsibility signed by their parents or guardians, who are responsible for the proper use of the bicycle.
3) Where to park my bike to end my trip?
To end the trip, you will have to properly park your XISPA bike at a XISPA station.
4) How to lock my bike?
Just bring the bike up to the dock and the automatic locking system will lock the bike. To end your trip, the application will ask you to take a photo of the bike. A beep will let you know that your bike is properly locked.
5) Is it possible to take a break during my trip?
Yes, during your trip you can stop your bike by locking it (padlock / cable). Your trip does not end and no other user will be able to unlock your bike.
However, the maximum time for using bicycles is 2 hours per period of use, with a minimum period of 30 minutes between periods of use.
6) Is it possible to book a bicycle?
No, it is not possible to book a bicycle.
C) Emergencies
1) What to do in case of a bicycle accident (XISPA)?
If the accident is serious, ask for help directly. If not, please contact us through the Application
(XISPA (“contact” section).
2) What are the emergency numbers?
Don't forget the emergency numbers: 112 is the emergency number valid throughout the national territory and the European Union.
3) How can you contact us?
You can contact us through the Application (contact).
D) Insurance
1) Is there insurance in case of an accident?
There is liability insurance.
2) Is there insurance in case of bike theft?
No, if your bike is stolen, you will be charged €1,500.
E) Security
1) Is it mandatory to wear a helmet?
Protective equipment must be used, in accordance with the legislation in force.
2) What is the maximum authorized speed?
The user must respect the rules of the Highway Code in force.
3) Can I use a bike in bad weather?
Yes, our bikes are designed to be used in any circumstances. Be sure to take the necessary precautions in case of bad weather, driving smoothly and being even more careful than usual.
F) Traffic zones
1) How can I know about limited traffic zones?
With (XISPA) use is only authorized in the urban area of the city of Bragança and on demarcated roads. You must park your bike at one of the stations to complete your journey.
G) I have a problem
1) In case of a problem with a bike, who should I talk to?
Report directly in the Application by clicking on the triangle icon ( ) in the upper right corner "Report a problem". We will contact you later. In any case, the bike you unlocked must be brought back to a XISPA station in order to complete the journey and complete the service.
2) For any other issue, who should I talk to?
In case of emergency, you can contact 112, which is the emergency number valid throughout the European Union.
Indicate the nature of the problem in the "Contact" section of the menu. We will contact you later. You can also contact us by phone number (273 304 200) or 273 304 286 and 273 304 243 (Monday to Friday) or by email cmb@cm-braganca.pt
3) What should I do if my bike is stolen during my trip?
The user is responsible for his vehicle from the moment he unlocks it until he locks it at a XISPA station. In the meantime, if your bike is stolen, contact the PSP authorities immediately, and later report it via the Application by clicking on the triangle icon ( ) in the upper right corner "My bike was stolen". We will contact you later.
4) If I see an abandoned bicycle, what should I do?
Contact us through the Application (contact section) by phone number (273 304 200) or 273 304 286 and 273 304 243 (Monday to Friday) or by email cmb@cm-braganca.pt
5) What to do if you forget to lock your bike at the station?
As soon as you notice, go quickly and check if the bike is still in the same place where you left it. If not, please contact us directly.